http://www.dreamstime.com/-image26517646

Löpning är en trend som sprider sig stort genom samhället. Många vill ge sig ut i löpspåret för att bli friskare, starkare och hälsosammare människor, och vinsterna kan vara så mycket större än bara fysiska. Men när man ska börja med löpning gäller det att börja på rätt sätt med rätt förutsättningar, annars kan det bli en kortlivad hobby. 

Du är nyvaken, dricker en snabb kopp kaffe och tar på dig dina löpskor. Går ut genom dörren, och sätter fart. Springer ut i den där skogsslingan, och kommer in i en rytm, både vad det gäller stegen och andningen. Och lite, lite känner du dig faktiskt som alven Legolas från Sagan om Ringen när du springer smidigt över rötter och stenar. Om du inte redan upplevt det här så tillhör du den grupp som vill uppleva det, oavsett om du just nu känner till det eller inte. Att springa och känna sig stark, snabb och smidig är en enorm kick och det är inte särskilt förvånande att så många tycker om att göra det. När man själv inte är inne i den där löpbubblan så kan man bli rätt så irriterad när det kommer en hurtbulle med toppluva och rosiga kinder som högt deklarerar hur HÄRLIGT det är att vara ute och springa tills benen ger vika och hur LEVANDE hen känner sig. Men när du själv är inne i det kommer du bli likadan. Läs den här artikeln för att få perspektiv på hur så varför inte sätta igång redan nu att ge dig in i den där härliga endorfinkicken som löpningen ger?

Rätt förberedelse inför löpningen

Alla kan springa, men man kanske inte kan sätta igång och kuta på högsta hastighet omedelbart, särskilt inte om man har tidigare skador eller liknande som hindrar en från att sätta igång. I så fall gäller det att börja försiktigt, och kanske varva snabb gång med lätt jogg, och göra detta i intervaller. Nyckeln till att lyckas är att börja i en lagom takt och sedan öka successivt, men alltid öka. Det lönar sig inte att lägga ribban för lågt och sedan aldrig anstränga sig för att höja den – då blir ingenting gjort. För att du ska bli bra och få de vinster som finns med löpningen så måste du pressa dig själv, även om det kanske känns obekvämt och jobbigt till en början. Det är också viktigt att du tänker på din löpteknik! Tänk på dessa saker när du börjar springa:

  • Ha en god hållning så att din bröstkorg öppnas upp, då blir det enklare att andas ordentligt. Om du springer ute, håll blicken på trädtopparna snett framför dig, då får du en bra vinkel på kroppen.
  • Tänk på hur du sätter i fötterna. Blir man trött är det väldigt lätt att, särskilt om man har dämpade skor, börja dunsa i hälen. Detta är väldigt belastande och leder förmodligen till smärta o ben och knän, försök därför springa mer på mitten och framdelen av foten, där du själv sköter dämpningen.
  • Var rätt utrustad med bra skor och löparkläder som håller dig torr och varm/sval beroende på vilket väder det är. Du kan också ge dig på att använda kompressionskläder för att öka blodflödet och på så sätt snabba på återhämtningen. Läs mer om kompressionkläder och huruvida de funkar i den här artikeln.