Maskiner eller fria vikter, vad är egentligen bäst? I den digitala eran har det blivit allt vanligare med träningsappar innehållande program man kan göra hemma. Dessa för- och nackdelar har de olika styrketräningsformerna.

 

pexels-photo-176782Det finns många diskussioner gällande om det är träning via träningsmaskiner eller fria vikter som är det bästa, mest effektiva och skonsamma för kroppen. Enligt en artikel i Dagens Industri väljer allt fler att träna med vikter och den egna kroppen som enda verktyg. Detta kan bero på att träningen har blivit allt mer digital, allt fler hemmapass visas online och träningsappar produceras. Tekniken går framåt och högintensiv kroppsträning som man kan utföra när som helst har därmed blivit allt mer populärt.

 

”Jag tror att det kommer fortsatt finnas ett ökat intresse för styrketräning och funktionell styrketräning” säger Erik Blomberg som är VD på tyngdlyftningsföretaget Eleiko.

 

Att träna via fria vikter eller kroppsvikten är bra eftersom det aktiverar fler muskelgrupper samtidigt som man även tränar balans. Det finns stor variation och obegränsade rörelsemönster och övningar. Dessutom ger även lättare träning starka muskler, alltså är kroppsträning effektivt även för den som vill bygga muskler. Det kan dock vara svårt att lära sig övningarna och om man är nybörjare kan skaderisken vara hög.

Träningsmaskiner bra för nybörjaren

Är man nybörjare inom styrketräning kan det vara bra med maskiner. Maskiner är oftast enkla att förstå och lära sig, och det är svårt att göra fel. Att träna med träningsmaskiner är också bra om man tidigare har råkat ut för skador och behöver rehabilitering eller om man satsar på stor muskeltillväxt. Maskiner punkttränar ofta musklerna och med hjälp av dem kan man även ta ut sig lite extra. Dock passar inte maskiner alla sorters kroppar och man får inte heller någon balansträning, och just balans och koordination är något som är mycket bra att ha i vardagen.