Bryggan mellan att vara sjuk och frisk är många så enkel som att röra på sin kropp regelbundet. Att träna och att äta rätt. Hälsan är mer än bara träning givetvis men träning är ett gott tecken på att du är på rätt väg om du vill ändra något i ditt liv. Sedan är det inte en bra idé att träna om du är väldigt förkyld eller har halsont.

sport löpningI en artikel i SVT Sport svarar förbundsläkare i friidrott Sverker Nilsson på när man ska träna och inte om man känner sig krasslig. Enligt honom finns det två tydliga varningssignaler som man ska lyssna på och inte gå över. Har man antingen feber på morgonen när man vaknar eller en förhöjd vilopuls med mer än 20 procent så är det inte en bra idé att ta sig till löpspåret och köra en runda. Men annars är det bara att köra på. Även fast du har en vanlig förkylning med normal vilopuls och noll feber. Detta går det även att läsa mer om i en av alla artiklar om hälsa och sjukdom på 1177 Vårdguiden. Även på Medfit går det att läsa om det som lägger en brygga mellan just sjukdom och hälsa.

Såhär mäter du din vilopuls

Vilopulsen mäter man i vila, antingen när man vaknar på morgonen eller efter att man suttit still i 15 minuter. Vanligtvis ligger vilopulsen på 60 slag per minut men vid en halsinfektion som halsfluss kan den stiga till 90 slag per minus. Det gör det lätt att märka när en kropp drabbats av en infektion. Och därför är det också viktigt att den som tränar regelbundet kan sin vilopuls:

”…om du tränar på hårt i tre månader och pulsen istället går upp, då håller du på bli övertränad. Det kan vara tecken på att du äter för lite, tränar för ensidigt, sover för lite eller stressar i samhället övrigt. Vilopulsen är helt central…” – Sverker Nilsson, SVT Sport

Intensivträning för de som fått neurologiska skador

promenadI Sveriges Radio skrivs det om hur man i lilla orten Västervik erbjuder de som drabbats av en neurologisk skada intensivträning. Det som ser olika ut är träningsformen. Det kan vara allt från en promenad varje dag till att träna sin arm – beroende på vad personen i fråga behöver. Med intensivrehabilitering som anpassas efter individen kan patienter få självförtroende och kunskap att klara träningen hemma själva. De neurologiska skadorna kan vara allt från stroke till hjärnskador, Parkinson eller MS. Det blir sedan patientens egna mål som styr rehabiliteringen och själva träningen.

Träningen ska varvas med föreläsningar, mindfulness (som innebär att lära sig vara i nuet och inte någon annanstans i sina tankar) samt yoga, kosthållning och inte minst lära sig att vila och slappna av. Den intensiva träningen uppgår till 4 dagar per vecka under två veckor. Med detta vill man att patienterna ska komma igång och förhoppningsvis få en nytändning. Det är kanske inte nödvändigtvis en bättre rehabilitering än andra men det man vill uppnå är att patienterna helt enkelt ska få en skjuts framåt.